برونو مونگوتسی طراح برجسته سوئیسی در خانه هنرمندان گفت:
سلیقه سفارش دهنده ، معیار مناسبی برای طراحی نیست


اخبارچاپ: جلسه سخنرانی برونو مونگوتسی طراح برجسته سوئیسی با حضور اعضائ سفارت سوئیس و فرانسه امرالله فرهادی اعضاء بنیاد ممیز و بسیاری از دوستاران مرتضی ممیز در تالار بتهون خانه هنرمندان برگزار شد.

اخبارچاپ: جلسه سخنرانی برونو مونگوتسی طراح برجسته سوئیسی با حضور اعضائ سفارت سوئیس و فرانسه امرالله فرهادی اعضاء بنیاد ممیز و بسیاری از دوستاران مرتضی ممیز در تالار بتهون خانه هنرمندان برگزار شد.
در ابتدا امرالله فرهادی به بیان سخنانی در ارتباط با دستاوردهای مرتضی ممیز پرداخت و گفت: بنیاد ممیز در تلاش بوده است در راستای پیشبرد اهداف مرتضی ممیز که همانا آموزش جوانان و اعتلای گرافیک ایران بوده است بکوشد از این رو هر سال یکی از اساتید برجسته جهان را که از دوستان مرتضی ممیز نیز بوده‌اند به ایران دعوت می‌کند.
وی اظهار داشت: انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران یکی از آخرین دست آوردهای موفق ممیز بوده است. خدماتی کم نظیر از معلمی شریف و متعهد به عهد و پیمان؛ از حاصل عمر وی همه آگاهند. آثاری درخشان و به یادماندنی، برای آموزش و رشد طراحی گرافیک ایران تا به حال کسی به قد و قامت مرتضی ممیز کار نکرده است. آثار زیبا و پویای او شاگردان صدیق و پویایش در ایران و جهان کم نیستند. از دیگر دستاوردهای ممیز می‌توان به بنیان‌گذاری رشته گرافیک در دانشگاه، بنیان‌گذاری تعاونی صنفی گرافیک، دریافت عنوان سفیر فرهنگی ایران و دریافت عنوان پدر گرافیک ایران اشاره کرد.
امرالله فرهادی در ادامه یادداشتی را که همسر مرتضی ممیز آماده کرده بود قرائت کرد: 5سال است که مرتضی ممیز از میان ما رفته است و ما هر سال به خواست مرتضی این برنامه را انجام می‌دهیم امسال برونو مونگوتسی و همسرش با ما همراه هستند. مسلما دیدن آثار و نمایشگاه این طراح برجسته سوئیسی برای دانشجویان و گرافیستان ایرانی بسیار مفید خواهد بود. این مهم میسر نبود مگر به کمک بخش فرهنگی سفارت سوئیس و تمام کسانی که برای برپایی این برنامه، بنیاد ممیز را یاری دادند. امیدوارم توانسته باشیم گامی برداریم برای شناساندن گرافیک جهان به ایران و برعکس.
در ادامه این مراسم کاردار سفارت سوئیس ضمن تشکر از مدعوین به خاطر حضورشان، روابط بین ایران و سوئیس را بر اساس گفتگو دانست و این تبادل فرهنگی را بنیان اصلی این گفتگو تلقی کرد. و از برونو مونگوتسی استاد برجسته گرافیک سوئیس برای ایراد سخنرانی دعوت کرد.
برونو مونگوتسی در ابتدای سخنرانی به بیان تاریخچه‌ای از تحولات گرافیک سوئیس به همراه بیوگرافی خود پرداخت وی متولد 1941 در ایتالیا است پدر وی ایتالیایی و مادرش سوئیسی است با عقایدی متفاوت، وی در خانواده‌ای رشد یافت که تقابل در آن موج می‌زد و همین عاملی شده تا برونو مونگوتسی به دنبال معانی متعددی بگردد و این جستجوی معانی برای وی به صورت طبیعی و ذاتی ایجاد شد. در واقع پدر و مادر برونو بدون آنکه بدانند اولین استاد او بودند. برونو برای تحصیل به مدرسه طراحی سوئیس وارد شد.
وی در ادامه به بیان تجربیات خود پرداخت که قدر مسلم برای گرافیست‌های ایرانی و دانشجویان بسیار آموزنده بود. در سال 1960 شروع به آموختن تایپوگرافی سبک آوانگار دهه 20 کردم و توانستم معانی را فراتر از آنچه که هست درک کنم و از همانجا پوست یک دانشجوی جوان شروع به کنده شدن کرد و تا به امروز ادامه دارد.
وی گفت: «یک آموزش فورمالیست می‌تواند یک آسیب غیر قابل بازگشت به یک دانشجو برساند. در واقع طنابی که مغز شما را به چشم و دستان وصل کرده است قبل از آنکه به دنیا بیایید بریده شده است در لندن بدون تعصب و نگرانی تفاوت تایپوگرافی واقع‌گرا و احساس‌گرا را آموختم. تایپوگرافی واقع‌گرا و احساس‌گرا یکی نبودند». روزی که 20 ساله شدم به سمت میلان رفتم و در یک استودیو طراحی که توسط یک موسیقی‌دان اداره می‌شد مشغول به کار شدم. بوچری مدیر این استودیو روزی مرا فراخواند و گفت: «طراحی سوئیس به اندازه یک تارعنکبوت بدون نقص است اما به درد نمی‌خورد مگر مواقعی که پشه‌ای وسط آن بیفتد و آن را از هم باز کند.» در واقع بوچری با این جملات من را وسط دنیای استریلیزه تعلیم و تربیت سوئیس انداخت تا به دنبال پشه بگردم.
استاد برجسته گرافیک سوئیس تصریح کرد: وقتی از کلمات استفاده می‌کنیم در واقع چیزی را جانشین چیز دیگری کرده‌ایم؛ کلمه وظیفه دارد چیزی را که جانشینش شده است به ما معرفی کند. در واقع کلمه ارتباط دهنده من و مخاطب است. اینجاست که مسئله شروع می‌شود؛ چقدر کلمه مفهوم آن چیزی را که دارد جایگزینش می‌شود به ما می‌رساند. در آخر آن ارتباطی که برقرار می‌شود و مفهوم کاملا مرتبط با آن اسم و کلمه نیست، بلکه نوع به زبان آوردن آن کلمه است.
گویا بودن تایپوگرافی به هوش و ذکاوت گرافیست بستگی دارد که چگونه آن را طراحی کند. می‌توان تایپوگرافی را به وسیله نقلی‌ای تشبیه کرد که به وسیله آن کلمات دیده می‌شوند، فهمیده می‌شوند و امیدواریم به خاطر سپرده شوند.
برونو مونگوتسی در ادامه گفت: آن چیزی که طراحی را عوض می کند باید توسط محتوا به گرافیست دیکته شود و نه به وسیله مد؛ دانشجویانی که کار آنها از مد تاثیر می گیرد خارج از ارتباطات قرار گرفته اند
گاهی پروژه‌ای را باید انجام دهید که دستورالعمل های خاصی دارد و با آن دستورات نمی‌توان کار گویایی انجام داد. وقتی به هدف اصلیمان نمی‌رسیم می‌توانیم از آن دستورات نافرمانی کنیم چون این دستورالعمل‌ها تمام راه حل‌های ما را از بین می‌برند.
وی در پایان پوسترهای مختلف با سبک‌های متفاوت را به نمایش گذاشت و نوع طراحی هر یک از آثار و دلیل آن را توضیح داد که بسیار مورد استقبال قرار گرفت.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ يکشنبه ۱۴ آذر


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:  
پست الکترونیکی:  
نظر شما: