بهمن دری پیرامون انتشار «خبر جعلی انحلال بنیاد ادبیات داستانی :
در عجبم چرا تحقق رهنمودهای مقام معظم رهبری را آزار دهنده نامیده‌اند


اخبار چاپ :بهمن دری معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی متنی دربارة انتشار خبر جعلی انحلال بنیاد ادبیات داستانی گله كرد و افزود: در عجبم چرا اشاره اینجانب به تحقق رهنمودهای مقام معظم رهبری را تاب نمی‌آورند و آزار دهنده نامیده‌اند.
اخبار چاپ :بهمن دری معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی متنی دربارة انتشار خبر جعلی انحلال بنیاد ادبیات داستانی گله كرد و افزود: در عجبم چرا اشاره اینجانب به تحقق رهنمودهای مقام معظم رهبری را تاب نمی‌آورند و آزار دهنده نامیده‌اند.
به گزارش روابط عمومی معاونت امور فرهنگی بهمن دری معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره انتشار «خبر جعلی انحلال بنیاد ادبیات داستانی گفت: گوبلز وزیر تبلیغات آدولف هیتلر معتقد بود كه خبر دروغ هرچه بزرگ‌تر و به اصطلاح شاخدار تر منتشر شود تأثیر آن به مراتب بیشتر خواهد بود.» گوبلز وقتی مورد اعتراض اطرافیان خود قرار می‌گرفت مدعی می‌شد دروغ هرچه بزرگ‌تر باشد حتی اگر كسی باور نكند و تكذیب شود تأثیرش را بر جای خواهد گذارد.
وی اضافه كرد: حالا برخی از آقایان از فرط بی‌كاری و بی‌مسؤولیتی (سهواً یا عمداً) و براساس حفظ منافع زودگذر شخصی، خبری را جعل می‌كنند و آن خبر را از زوایای گوناگون بررسی و بزرگ‌نمایی می‌كنند و سپس پیش‌بینی هم می‌كنند كه خبر تكذیب می‌شود و باقی قضایا.
درّی با اشاره به گسترة رسانه ها در عصر امروز و نخ‌نما شدن شیوه ماكیا ولی گوبلز خاطرنشان كرد: دوستان غافل از اینكه دیگر این شیوه ره به سر منزل مقصود نمی‌برد و نمونه‌اش همین خبر جعلی انحلال بنیاد ادبیات داستانی است كه خودشان خبر جعلی را می‌سازند و منتشر می‌كنند و بعد به مصداق «كی بود كی بود من نبودم» در اطراف و حول و حوش آن خبر مانور می‌دهند و فرافكنی می‌كنند و دست به خبرسازی و تحلیل می‌زنند و به پیش‌گویی‌های نوسترداموسی هم متوسل می‌شوند و از سوی دیگر رسانه‌ها را بازیچه قرار می‌دهند و هم به مدت هرچند كوتاه به بازی رسانه‌ای مشغول می‌شوند به عبارتی «خودگویی و خود خندی، عجب مرد هنرمندی!»
معاون امور فرهنگی اضافه كرد: شهوت شهرت و میل افراطی به مطرح شدن در رسانه‌ها در این میان گریبان این دوستان مطلق گرا و جزم اندیش و مخالف تحول آفرینی را گرفته است و چاره‌ای نیست كه باید به خاموشی و سكوت بسنده كرد و از شر شیطان و منیت‌ها به خدا پناه برد.
وی گفت: نمی‌دانم افرادی كه خود مسؤول فرهنگی بودند و پشتوانه چند صباحی مدیریت فرهنگی را داشته اند چرا در دام این بازی‌ها گرفتار شدند تا جایی كه حتی موضع‌گیری‌های روشن و شفاف معاونت امور فرهنگی در دوره جدید درباره تحقق رهنمودهای مقام معظم رهبری راآزار دهنده نامیده‌اند.
بهمن درّی با تأكید بر تكثر اینگونه بنیادها با مدیریتی پویا افزود: بنده به‌عنوان رییس هیأت امناء بنیاد ادبیات داستانی معتقدم كه این نوع بنیادها و مؤسسات باید متكثر هم شوند؛ اما با مدیریتی توانمند و پویا.
معاون امور فرهنگی با اشاره به اینكه عرصه داستان‌نویسی نباید در تیول یكی ـ دو نفر باشد و باید بستر را برای نوآوری و ابداع و ابتكار فراهم كرد گفت: باید فضا را برای داستان‌نویسان معتقد و متعهد و اخلاق مدار و فهیم و باهوش باز كرد و از تكرار مكررات در این عرصه پرهیز كرد.
دری با بیان این مطلب كه؛ باید كمتر حرف زد و بیشتر عمل كرد و با اشاره به مصداق «از تعارف كم كرده و بر مبلغ بیفزا» اضافه كرد: بنده معتقدم كه با تقویت ادبیات داستانی در كشور ما حرف‌های زیادی برای گفتن در عرصه داخل و خارج و صحنه‌های جهانی داریم
وی افزود: زمانی كه ده یا حتی صد اثر داستانی در سطح «دن آرام»، «جنایات و مكافات»، و یا «بینوایان» در یكی ـ دو سال آینده در كشورمان منتشر شد می‌توانیم بگوییم ما موفق بوده‌ایم و خوب عمل كرده‌ایم؛ نه اینكه ظرف را تهیه كنیم و آن را پر كنیم از هیچ.
بهمن دری با اشاره به اینكه هم‌اكنون داستان‌نویسانی داریم كه بی‌هیاهو فعالیت می‌كنند و در رمان‌نویسی از بهترین‌ها هستند اما امكان نوشتن و یا فضای نوشتن را كمتر می‌یابند و یا داستان‌نویسانی داریم كه از حیث قدرت تحلیل و نیز شخصیت پردازی و فضاسازی داستانی از بهترین داستان‌نویسان معاصر آمریكا و اروپا چیزی كم ندارند و باید به صورت جدی از آن‌ها حمایت كنیم.
معاون امور فرهنگی همچنین از ایجاد فضا برای داستان‌نویسان ـ كه دارای باورهای اعتقادی و ارزشی مستحكمی هستند ـ خبر داد و گفت: در همین چهار ـ پنج ماه مسؤولیتم، حداقل با بیش از صد و پنجاه داستان‌نویس دیدار داشته‌ام و پای درد و دل‌های‌شان نشسته‌ام. برخی از آنها دل پر دردی داشتند ما باید فضا را برای این داستان‌نویسان ـ كه دارای باورهای اعتقادی و ارزشی مستحكمی هستند ـ حمایت عملی داشته باشیم.
دری تأكید كرد: به هرحال بنده به‌عنوان كسی كه رسانه‌ها را می‌شناسم و هم با رسانه‌ كار كرده‌ام ونیز به‌عنوان كسی كه با ظرائف و پیچیدگی‌های جنگ روانی و بازی با قدرت نرم آشنا هستم توصیه می‌كنم بجای بازی با افكار عمومی و وبلاگ نویسی و سایت‌بازی بیایند گوشه‌ای از كار را بگیرند و جبران مافات كنند و حداقل در حوزه داستان كودك فعالیت كنند، مشورت بدهند تا شاید مورد طمع بازیگردان‌های رسانه‌ای قرار نگیرند.
وی ضمن اظهار امیدواری برای انتشار بهترین داستان‌ها در سال‌های آینده تأكید كرد: معاونت امور فرهنگی هوشیارانه با سیاستگذاری جدی و حمایت و نظارت در صدد است از همه ظرفیت‌های فرهنگی برای بهره‌گیری از داستان‌نویسان درد آشنا و معتقد به ارزش‌های انقلابی استفاده كند و در این راه نه صرفاً از بنیاد كه از مؤسسات وابسته به معاونت امور فرهنگی و ادارات كل آن و سایر بخش‌های خصوصی به نحو شایسته‌ای بهره خواهد برد.
وی در پایان همچنین از رسانه‌های ارزش‌ مدار خواست در دام كسانی كه صرفاً منافع شخصی خود را دنبال می‌كنند گرفتار نشوند و فضای رسانه‌ای خود را در اختیار هوچی‌گری قرار ندهند.
منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ دوشنبه ۸ آذر


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: