در موسسه فرهنگی هنری صبا از قالب جدید آثار استقبال شد
حرکت هنر سنتی به سمت هنر مدرن


اخبارچاپ: نمایشگاه گل و مرغ و تهذیب «نقشینه مهر» در موسسه فرهنگی هنری صبا برپا شد. در این نمایشگاه آثار فریبا کاظمی و منصوره جمشیدی به همراه آثار 14 نفر از هنرجویان نگارگری و تهذیب به نمایش گذاشته شده است.

اخبارچاپ: نمایشگاه گل و مرغ و تهذیب «نقشینه مهر» اول آذرماه سال جاری در موسسه فرهنگی هنری صبا برپا شد. در این نمایشگاه آثار فریبا کاظمی و منصوره جمشیدی به همراه آثار 14 نفر از هنرجویان نگارگری و تهذیب به نمایش گذاشته شده است.
فریبا کاظمی متولد 1353، وی 14 سال سابقه فعالیت هنری و تدریس در حوزه‌ی تهذیب و گل مرغی را دارد؛ از فعالیت‌های فریبا کاظمی می‌توان به طراحی و تحشیه‌ی کتب مذهبی، شرکت در نمایشگاه‌های داخل و خارج در قالب‌های انفرادی و گروهی و دریافت لوح تقدیر و جوایز متعدد هنری اشاره کرد.
فریبا کاظمی در بروشور این نمایشگاه هنر تهذیب و گل مرغی را اینگونه عنوان نموده است: «هنر تجلی لطیف افکار آدمی است. آن هنگام که بر صفحه نمودار می‌گردد یا به بیانی هویت می‌یابد. هنر تصویر، آنجا که با مظاهر طبیعت بلندترین اندیشه‌ها را ترسیم می کند؛ قدری ارجمند و ساحتی روشن را رقم می‌زند.
طبیعت باغ که نمادی از پردیس اهورایی است و پرندگانی که هر یک صورت دیگری از معصومیت فکر آدمی‌اند و نوعی اندیشه انسانی را متجلی می‌سازد آنجا که نقش در نقش با رقص قلم همراه می‌شوند فرش به فرش زمین فکر را تا عرش اندیشه عروج می‌دهند.»
فریبا کاظمی برپایی نمایشگاه به همراه هنرجویان خود را تنها در جهت تشویق آنها عنوان کرد و گفت: هنرجویان در تمام زمینه ها به حمایت اساتید خود نیاز دارند و برپایی این نمایشگاه تنها در جهت تشویق آنها و دیدن کارهای هنرجویان دیگر است.
منصوره جمشیدی متولد 1353، کارشناس هنرهای سنتی (تخصص تهذیب) از دانشگاه سوره؛ وی 14 سال سابقه فعالیت هنری و تدریس را دارد. از فعالیت‌های منصوره جمشیدی می توان به شرکت در 36 نمایشگاه تخصصی و برگزاری نمایشگاه انفرادی و جمعی در داخل و خارج از کشور و دریافت لوح تقدیر و جوایز متعدد به سبب فعالیت مستمر هنری اشاره کرد.
منصوره جمشیدی در بروشور این نمایشگاه هنر تهذیب و گل مرغی را اینگونه عنوان نموده است: «عالم، یکپارچه تجلی آفتاب حضور حضرت نور است و تمامی جهان در مدار هستی گرداگرد این ساحت در گردش‌اند. بود هستی از نقطه‌ی واحدی وجود می‌یابد و در یک چرخش لطیف نقش در نقش می‌درخشد تا پرتوی روشن از ساحت یگانه‌ی نور باشد.
هر گوشه‌ای از دایره‌ی هستی نقشی است که از نقطه‌ی واحدی سر برآورده و بر همان آغاز مبارک باز می‌گردد. قلمی باید تا به رقص نقش آید و رنگ به رنگ خطوط عالم را به حیات فراخواند. این چنین است که ساحتی مقدس در چرخش دایره‌ی نقش‌ها فراهم می‌آید و چشم نوازترین نگاره‌ها به عرصه وجود گام می‌نهند.»
منصوره جمشیدی نیز برپایی این نمایشگاه را در جهت تشویق و حمایت از هنرجویان خود عنوان کرد و گفت: هر فردی در ذهن خود یک نوآوری مختص به خود را دارد و به کمک هنر تهذیب می‌تواند ایده‌ها را پیاده نماید.
وی که نوآوری‌های زیادی در آثارش به چشم می‌خورد در ارتباط با آثار خود خاطرنشان کرد: عمده تغییرات در فرم‌ها است و نقوش خاصی استفاده نشده است. در واقع با استفاده از همان نقوش سنتی در قالب تهذیب نوآوری شده و قالب جدید ایجاد شده است.
مریم عناصری یکی از هنرجویانی که 3 اثر از وی در نمایشگاه «نقشینه مهر» به نمایش گذاشته شده است؛ در ارتباط با مشکلات کار گفت: کارهای هنری هزینه‌های بالایی دارد مخصوصا هنر نگارگری که متشکل از هنر تهذیب و گل و مرغی است. در کار گل‌ و مرغی و تهذیب از طلا استفاده می‌شود و با این افزایش روز افزون قیمت طلا در بازارهای جهانی کمی کار را مشکل کرده است.
وی از دغدغه‌های دیگر هنرمندان این حوزه به اطلاع رسانی ضعیف اشاره کرد و اظهار داشت: به علت اطلاع رسانی ضعیفی که در این زمینه وجود دارد به سختی از وجود نمایشگاه ها مطلع می‌شویم. همانطور که کتاب در کشور ما مهجور است هنرهای تجسمی نیز از این قاعده مستثنی نیستند و کمتر به آنها توجه می‌شود.
مریم عناصری تصریح کرد: مرغوبیت کاغذ در هنر تهذیب و گل و مرغی بسیار موثر است. بافت کاغذ و جنس و براقیت آن در کار تاثیرگذار است. قدر مسلم دیدن یک اثر چاپ شده نگارگری همان گیرایی را دارد که در واقعیت تصویر وجود دارد.
وی در ادامه افزود: با وجود پیشرفت روز افزون تکنولوژی چاپ یک اثر هنری اگر تکثیر شود و در اختیار عموم قرار گیرد ارزشمند‌تر است تا در موزه‌ها خاک بخورد.
یکی از بازدید کنندگان این نمایشگاه، معصومه مهرآور کارشناس طراحی فرش و استاد نگارگری و تهذیب در دانشگاه علمی کاربردی در ارتباط با آثار به نمایش گذاشته شده گفت: آثار در این نمایشگاه نوآوری خاص گرافیکی در تهذیب دارند. روند این آثار حرکت هنر سنتی به سمت هنر مدرن است که تغییر قالب‌ها را باعث شده است؛ و از آن استقبال خواهد شد.
علاقمندان می‌توانند از این نمایشگاه تا دهم آذرماه از ساعت 10 تا 19 به جز ایام تعطیل در موسسه فرهنگی هنری صبا دیدن نمایند.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ سه شنبه ۲ آذر


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: