نژده هوانسیان، استراتژیست دیزاین در بوستون:
کپی برداری؛ آن هم از کشورهای منطقه!!!؟؟؟


اخبارچاپ: در زمینه دیزاین و بسته‌بندی در کشور ما پیشرفت چندانی وجود ندارد؛ شاید راحت‌ترین مسیر ورود دیزاین به عرصه تجارت، بسته‌بندی باشد اما هنوز در این زمینه از منطقه خاورمیانه هم عقب هستیم

نژده هوانسیان استراتژیست دیزاین در بوستون، برند و نوآوری در گفتگو با اخبارچاپ اظهار داشت: در زمینه دیزاین و بسته‌بندی در کشور ما پیشرفت چندانی وجود ندارد؛ شاید راحت‌ترین مسیر ورود دیزاین به عرصه تجارت بسته‌بندی باشد اما هنوز در منطقه خاورمیانه هم عقب هستیم به خصوص ترکیه و کشورهای عربی برای مثال تمام روغن مایع‌های تولید شده در ایران در بطری‌هایی بسته‌بندی می‌شوند که ساخت امارات متحده عربی است یا کپی ایده‌های آنها در ایران است.
تنها عضو ایرانی انستیتوی مدیریت دیزاین در بوستون تصریح کرد: با نگاهی به بسته‌بندی مواد در هر زمینه‌ای متوجه می‌شویم که دیزاین گرافیک در ایران روی برچسب بسته است نه در نوع بسته‌بندی، در حالی که محصولات بسته‌بندی با این نگاه وارد بازار می‌شوند که مخاطبین را جذب نموده و به راحتی با آنها ارتباط برقرار نمایند. در حال حاضر مصرف‌کنندگان کالاهای مختلف را، با بسته‌بندی می‌بینند و با ظاهر کالا ارتباط برقرار می‌کنند بعد برای خرید تصمیم می‌گیرند.
استراتژیست دیزاین، برند و نوآوری خاطرنشان کرد: متاسفانه در ایران هیچ کار نو‌آورانه‌ای وجود ندارد. طراح‌هایی که دیزاینرهای ایرانی مدعی آن هستند در واقع کاری است ترکیبی از دیزاین‌های مختلف و تفکر جدیدی در آنها نیست.
وی در ارتباط با سالن بسته‌بندی نمایشگاه سرو نقره‌ای گفت: متاسفانه این دیزاین‌ها با وجود آنکه مورد پسند واقع می‌شوند؛ به هدف اصلی دیزاین دست نیافته‌اند. به غیر از یکی از محصولات ما‌بقی آنها در مرحله‌ی اتد اولیه بوده و به مرحله تولید راه پیدا نکرده است. پس دیزاین‌های نتیجه بخشی نمی‌توانند باشند. مهم نیست که از یک دیزاین تعریف کنند بلکه مهم آن است که مصرف کننده از آن دیزاین خوشش بیاید. حال یا سفارش دهنده ایده را قبول نکرده یا هنوز وارد بازار نشده. طرحی که تولید نشده؛ نمی‌توان در مورد موفق بودنش تصمیم گرفت.
نژده هوانسیان در ادامه افزود: دیزاین برای زیباسازی نیست می‌خواهیم به نتیجه برسیم .جذابیت یک بسته‌بندی باعث فروش موفق محصول می‌شود و این یعنی یک دیزاین موفق.
وی در پایان تاکید کرد: صنعت نیاز به دیزاین دارد؛ و ضعف تنها و تنها در قسمت آموزش است. درست است که با همین آموزش هم می‌توان به صنعت کمک کرد اما دیزاینرهای ما در بازی اولیه مانده‌اند؛ آنها هنوز نمی‌دانند دیزاین مهندسی است یا هنر، متاسفانه دیزاینر نحوه بحث‌های تجاری را بلد نیست و تجارت را نمی‌شناسد؛ زمانی هم که عنوان هنرمند را کنار گذاشته و عنوان مهندسی می‌گیرد؛ مهندسین هم آن را به عنوان مهندس قبول ندارند. اما باید این را پذیرفت صنعت‌گران برای ارتباط برقرار کردن با مصرف‌کننده نیاز به دیزاینر و طراحی بسته‌بندی‌هایی دارند تا بتوانند مخاطب را اقناع نمایند.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ يکشنبه ۳۰ آبان


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:  
پست الکترونیکی:  
نظر شما: