در نخستین نشست هم اندیشی سالیانه اصحاب نشر با متولیان وزارت ارشاد برگزار شد
تلاش وزارت ارشاد به منظور معافیت مالیاتی چاپخانه‌داران


بهمن دری علاوه بر یادآوری از مذاکرات وزرای ارشاد و اقصاد برای ممیزی مالیاتی کتابفروشی هادر خصوص معافیت مالیاتی چاپخانه داران نیز گفت، که به محض قطعی شدن خبر فوق ،این موضوع از طریق رسانه ها اعلام می شود .

به گزارش اخبار چاپ نخستین نشست هم‌اندیشی سالیانه اصحاب نشر با متولین وزارت ارشاد شب گذشته-24 آبان ماه سال جاری- در حاشیه هشتمین نمایشگاه کتاب‌های کاربردی و دانشگاهی برگزار شد،. بهمن دری، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، محمدرضا وصفی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، احسان اله حجتی، رییس موسسه نمایشگاه های فرهنگی، حامد میرزا بابایی عضو هیات مدیره انجمن ناشران بین‌الملل ایرانیان، آخوندی به نمایندگی از انجمن اسلامی ناشران، محمد حسینی‌نیک نیز به نمایندگی از انجمن ناشران دانشگاهی، فتح الله فروغی یکی دیگر از نماینده انجمن ناشران آموزشی در این برنامه حضور داشته و نظرات خود را در حوزه نشر و کتاب بیان کردند.
در ابتدا بهمن دری، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اقتدار لازم برای تصمیم‌گیری وتصمیم‌سازی در معاونت فرهنگی وزارت ارشاد گفت: اگر نظارت، هدایت وحمایت با مدیریت هوشمند همراه نشود نتیجه نخواهد داد.
وی افزود: برای مهندسی فرهنگی ابتدا باید وضعیت موجود احصا، سپس هدف‌گذاری شود و پس از آن به سمت نقطه مطلوب حرکت کرد.
دری در اینباره اظهارداشت: مهم‌ترین مرحله، زمانی آغاز می‌شود که به نقطه مطلوب برسیم آن موقع باید آن را حفظ کنیم، این در حالی‌ست که پیش از این بسیاری از مواقع از نقطه مطلوب به عقب رفتیم که نشان‌دهنده درست نبودن بخشی از استراتژی‌های وزارت ارشاد در شکل‌گیری تشکل‌های نشر بوده است.
معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،هر صنف و تشکل‌ها را بازوی نهادهای تصمیم‌گذار دانست و گفت: دلیل این امرنیز وجود خرد جمعی در پس اندیشه‌ی تشکل‌هاست که در تفکر فردی یافت نمی‌شود.
دری در ادامه از بررسی لایحه کاربری فرهنگی در کمیته فرعی کمیسیون فرهنگی خبر داد و گفت: در این جلسه وزارت کشور و شهرداری به علت مغایرت این امر با نقشه جامع شهر به شدت با لایحه مخالف بودند که در نهایت نظرشان جلب شد و به کمیسیون رفت.
وی اظهارامیدواری کرد؛ معاون فرهنگی ارشاد پس از هفته کتاب لایحه مستقیم به هیات دولت برود و با اکثریت قاطع آرا به تصویب برسد.

بهمن دری:تلاش وزارت ارشاد به منظور معافیت مالیاتی چاپخانه‌داران
وی همچنین از مذاکرات وزرای ارشاد و اقصاد برای ممیزی مالیاتی کتابفروشی ها خبر داد و گفت: این پروژه 80 درصد پیش رفته و وزارت ارشاد تلاش دارد که این معافیت را برای چاپخانه داران نیز قایل شود وبه محض قطعی شدن خبر اعلام می‌شود.
وی به بررسی موضوع محل برگزاری سال آینده نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در شورای سیاست گذاری اشاره وخاطرنشان کرد: نمایشگاه بیست و چهارم به طور قطع در مصلی برگزار می‌شود. با این حال پیشنهاد دیگری بود مبنی بر ساخت مکانی ویژه نمایشگاه کتاب در مصلای تهران که به علت آنکه این کار وظیفه شهرداری هاست محقق نخواهد شد.
دری در ادامه از همکاری وزارت ارشاد با نهادهایی مانند شهرداری، آموزش و پرورش و وزارت علوم برای برپایی نمایشگاه کتاب خبر داد و گفت: سهم ارشاد در هر‌یک از نمایشگاه مساوی با سهم نهادهای پیشنهاد‌دهنده است و فراتر از آن نخواهد رفت.
وی همچنین در رابطه با رعایت حقوق مولف در حوزه نشر کشور گفت: به نظر من در میان 10 اولویت برتر مشکلات حوزه نشر امروز کشور ، حق مولف رتبه یازدهم را به خود اختصاص می‌دهد با این حال به لحاظ اخلاقی باید آن را رعایت کرد.

نظارت ارشاد بر ترجمه هایی که از به خارج می‌رود باید افزایش یابد
در ادامه این نشست، مشاور معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر ضرورت نظارت بیشتر وزارت ارشاد بر ترجمه‌های داخل به خارج کشور اشاره کرد وافزود: در این زمینه باید وزن ارشاد سنگین‌تر شود.
محمدرضا وصفی، همچنین از برگزاری نمایشگاه تخصصی کتاب کودک و تصویرگری کودک در آینده ای نزدیک خبر داد.
وی افزود: احتمال دارد این نمایشگاه به سمت نمایشگاه چندرسانه‌ای کودک نیز پیش برود و ابعاد پیچیده تر از کتاب را به خود بگیرد.
وی در ادامه با سخنان معاون فرهنگی ارشاد مبنی بر صادرات فکر وکتاب اشاره وخاطرنشان کرد: در حوزه کتاب های دینی بسیار قدرتمند هستیم و به ویژه در حوزه کتاب کودک و دین ظرفیت های بسیار بالایی وجود دارد.
وصفی کتاب های دانشگاهی را در رده بعدی قرار داد و گفت: در دو سال گذشته سه میلیون دلار صادرات سنتی کتاب‌های عربی به خارج از کشور داشتیم.


دعوت مصر از ایران برای حضور در نمایشگاه کتاب

احسان اله حجتی، رییس موسسه نمایشگاه های فرهنگی ، نیز دراین نشست از درخواست مصری ها برای شرکت ایران در نمایشگاه کتاب این کشور خبر داد و گفت: این دعوت امسال در نمایشگاه فرانکفورت از سوی مسوولان مصر صورت گرفته که در صورتی که شرایط مناسب باشد شرکت خواهیم کرد.
وی با اشاره به اولویت اصل اعتمادسازی ایران در نمایشگاه‌های بین المللی تصریح کرد: بر اساس نگاه توهمی که از ایران در برخی کشورها وجود دارد و ایران را دشمن بالقوه خود می دانند ایران اعتمادسازی را سرلوحه قرار داده و تا کنون هفت تفاهم نامه از جمله با مراکش برای برگزاری نمایشگاه امضا کرده است.
حجتی در ادامه با اشاره به اظهار نظرهایی که درباره نمایشگاه‌های استانی وجود دارد، گفت: بسیاری از این افرادی که نسبت به برگزاری این نمایشگاه ها انتقاد دارند در عین حال ولع عجیبی برای حضور در این نمایشگاه ها دارند.
وی همچنین از برخی موضع‌گیری‌ها در نشریه «صنعت نشر» انتقاد و خاطرنشان کرد: برخی از مصاحبه‌های این نشری سوگیری های خاصی دارد و برخلاف سیاستشان که باید در وهله نخست از ناشران حمایت کند به نادرست از کتابفروشی ها حمایت می کنند.
رییس موسسه نمایشگاه های فرهنگی همچنین درباره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران نیز گفت: ما از تمامی پیشنهادهای به موقع، به جا و امکان پذیر استقبال می کنیم.
سخن ناشران
همچنین حامد میرزا بابایی عضو هیات مدیره انجمن ناشران بین الملل ایرانیان با طرح چند چالش اساسی صحبت های خود را آغاز و بیان کرد: اختلاف بین ناشران و سازمانهای خارج از وزارت ارشاد نباید به شکل مقطعی درمان شود زیرا باید تمامی خواسته های صنف نشر پی گیری شود تا تمامی فعالیت ها به ثمر رسد.
آخوندی به نمایندگی از انجمن اسلامی ناشران نیز مطالب خود را با صحبتی از بهمن دری «معاون فرهنگی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی » آغاز کرد : ناشران باید تلاش خود را به کار بندند تا به جای واردات کتاب به سوی صادرات حرکت کنیم .
وی افزود: صادرات یکی از ارکان‌های توسعه است که با وجود چالش های سیاسی کشور ما بعد از انقلاب اسلامی از جهات مختلف با محدودیت های فراوانی روبرو شده است که همین عدم صادرات در هریک از حوزه های مختلف ارتباط ایران را در سطح بین الملل به پایین ترین حد خود می رساند .
آخوندی ادامه داد: با تاسیس یک شرکت در حوزه صادرات کتاب می توان امیدوار بود که روندی روبه رشد را در سراسر کشور شاهد باشیم .
نماینده انجمن ناشران دانشگاهی با بیان حذف یارانه کاغذ افزود :فعالیت درحوزه نشربدون حمایت‌های دولتی امکان‌پذیر نیست وامیدوارم با اختصاص بودجه ای مناسب بستری فراهم شود تا هرساله چنین نمایشگاه هایی دایر شود .
وی حمایت از کتاب های تالیفی و کتبی که به زبان های فارسی برگردادده می شوند را بسیار مهم دانست واز وزارت ارشاد درخواست کرد که ناشران را در این امر مهم همیاری کند .
محمد حسینی نیک نیز به نمایندگی از انجمن ناشران دانشگاهی گفت: مهم ترین چالش در این میان حرفه‌ای نبودن تعدادی از ناشران است که فعالیت‌های خود را در پایین‌ترین سطح ممکن انجام می دهند .
وی افزود: برای برطرف‌کردن چنین چالشی باید سطح هریک از ناشران مشخص شود تا بهترین امکانات دولتی در شان ناشران ممتازبوده وتنها در اختیارآنها قرار گیرد .
حسینی نیک ادامه داد : استفاده از فضای سایبر ، برگزاری نمایشگاه با سیستم های مناسب اینترنتی ، حمایت از آثار فاخر برای حفظ کتب مختلف با فرهنگ بومی و تاسیس سازمانی جهت انجام مسائل حقوقی در بهبود شرایط موجود بسیار موثر خواهد بود .
یحیی دهقانی به نمایندگی از انجمن ناشران آموزشی گفت : حوزه فرهنگ و کتاب در سرتاسر دنیا از حمایت های دولتی برخوردار است که همین امر پایداری در رونق صنعت نشر را سبب می شود .
وی ادامه داد : با توجه به ضعف بنیه علمی این حوزه لازم است که معاونت فرهنگی حمایت های لازم را در زمینه انتقال نشر چاپ ناشران، آموزش‌های لازم را در نظر بگیرد تا رشد و بالندگی بیشتری راشاهد باشیم .
فتح الله فروغی، دیگر نماینده انجمن ناشران آموزشی بیان کرد: نتیجه گیری ازاین جلسات نیازمند استمرار وپی گیری مباحث مطرح شده از جانب طرفین است تا ازغالب چنین نشست هایی با شکل گیری کارگروه های مرتبط نتایج ثمر بخشی را شاهد باشیم .
وی در ادامه از گسستگی میان مسئولان کتاب های آموزشی گلایه کرد و گفت : در این میان بخشی وابسته به حوزه ارشاد و بخشی به آموزش و پرورش وابستگی دارند که همین امر سبب شده است که بسیاری از ناشران در بلاتکلیفی قرار گیرند .
فروغی در پایان خاطرنشان کرد: با انجام آموزش های دوره ای برای ناشران می توان زمینه های رشد و شکوفایی رادر صنعت نشر فراهم آورد .
شاهوردیان به نمایندگی از انجمن ناشران کتب ورزشی گفت : کار در حوزه ورزش بسیار جذاب و تخصصی است همین امر سبب شده است که تمامی فعالیت خود را برای مخاطبان متفاوتی چون ورزشکاران ، دانشجویان و ... به کار بندیم .
وی ادامه داد : به دلیل اینکه دانشگاه ها در بیشتر رشته ها آموزش محور است و کمتر به شکل پژوهشی فعالیت می کنند به همین دلیل هیچ علمی تولید نشده و تمامی کارها مصرفی است .

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ سه شنبه ۲۵ آبان


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: