اختتامیه و اهدای جوایز سرو نقره‌ای در خانه هنرمندان برگزار شد:
به جای تندیس، وعده تندیس اهدا شد


اخبارچاپ: تندیس‌ برندگان سرو نقره‌ای به دلیل مشکلات فنی در روز اختتامیه حاضر نشد و تنها وعده دریافت آن در روزهای آتی به این عزیزان داده شد.

اخبارچاپ: سالن بتهون خانه هنرمندان بیست و سوم آبان ماه مراسم پایانی نخستین نمایشگاه سرو نقره‌ای را برگزار نمود. در آغاز مراسم دبیر نمایشگاه، تهمتن امینیان با اعلام اسامی یاری کنندگان و دست اندرکاران اجراء و برگزاری بخش‌های گوناگون مرتبط با نمایشگاه سرو نقره‌ای از آنان تشکر و قدردانی کرد.
در ادامه استاد فرشید مثقالی، رئیس هیئت مدیره‌ی انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران بیانیه هیئت داوران نمایشگاه سرو نقره‌ی را اینگونه بیان کرد: آثار ارائه شده در نمایشگاه سرو نقره‌ای اگرچه از آثار منتخب اعضای انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران است، ولی به هرحال آینه‌ای‌ است از کل فعالیت‌های گرافیک ایران. نموداری است از وضعیت نسبی گرافیک ما. اگر قدرت و ضعفی در کارها هست، به هرحال آن چیزی است که در مملکت ما در این زمینه اتفاق می‌افتد. به نظر من سطح کارهای عرضه شده در نمایشگاه سرو نقره‌ای برای گرافیک نوپا و تقریباً جوان ما قابل قبول بوده و می‌توان گفت که نسبت به سه سال قبل، و آنچه در بخش ملی بینال نهم عرضه شده بود، سطح بسیار بالاتری پیدا کرده است.
رئیس هیئت مدیره‌ی انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران اظهار داشت: هیات انتخاب و داوران که ترکیبی از همه‌ی نسل‌های فعال در گرافیک ایران هستند؛ روزها و ساعات زیادی را برای انتخاب و سپس داوری گذرانده‌اند. در بخش داوری، در وهله نخست، هیات داوران بر این شد که ابتدا در هر بخش سه کاندیدا که بهترین نمونه‌ی بخش خود هستند را انتخاب کرده و سپس از میان این سه کاندیدا، برنده‌ی سرو نقره‌ای را انتخاب کند.
وی گفت: انتخاب برندۀ اول میان سه کاندیدا در اغلب بخش‌ها، کار چندان ساده‌ای نبود، و در بعضی از بخش‌ها ساعت‌ها برای تعیین برندۀ اول بحث و گفتگو شد. در پایان این مراسم نیز به همۀ کاندیداها، گواهی کاندیداتوری بخش خود، را اهدا خواهیم کرد. می‌خواهیم به این نکته اشاره کنیم که کاندید شدن خود ارزشی است قابل توجه. مثل کاندیداهای جایزه‌ی مشهور اسکار، کاندید شدن در واقع به نوعی خود جایزه است.
هیات داوران نتایج آرای خود را به شرح زیر اعلام داشت:
در بخش طراحی نشانه و نشانه‌نوشته، جایزه‌ی سرو نقره‌ای به علیرضا انوش‌فر به دلیل طراحی نشانه‌ای ساده و محکم که در عین نزدیکی به محتوایِ موضوع آن، از فرم ساده شده‌ی حرف "س" که نام گالری هم هست، و به خوبی استفاده کرده، اهدا می‌شود.
در بخش طراحی پوسترجایزه‌ی سرو نقره‌ای به رضا عابدینی برای طراحی زیبا و در عین حال بسیار نزدیک و وفادار به کار نقاش و استفاده‌ی به‌جا از نشانه و مجموعه اطلاعات استاندارد در این سری پوستر گالری طراحان آزاد، اهدا می‌شود.
بخش طراحی جلد نشریات، برنده‌ی این بخش پدرام حربی به دلیل طراحی جلد کتاب‌هایی متفاوت و خلاقانه برای عناوین مختلف که در عین حال، با داشتن حسی مشابه برای ایجاد یک مجموعه یونیفرم موفق بوده‌اند. به اضافه استفاده‌‌‌‌‌‌‌ی درست و تأثیرگذار از عکس، و لی‌آوت منسجم و زیبا، با حفظ قابلیت خوانایی حروف.
بخش طراحی صفحه‌آرایی نشریات، تندیس سرو نقره‌ای در این بخش به مجید عباسی به خاطر طراحی و کتاب‌سازی خلاقانه و تنظیم جلد و صفحات مجموعه همۀ شعرهای من که به صورت یک بسته طراحی شده، اهدا می‌شود. این مجموعه در عین شکیل بودن و تازگی طراحی، تمام کوشش خود را در جهت مطرح کردن شاعر و اجتناب از دیده شدن طراح در وهله‌ی نخست به کار برده که امتیازی است نادر.
در بخش طراحی گرافیک تبلیغات، برندۀ این بخش نیلوفر ابریشم‌کار به خاطر ایده‌های خلاقانه و اجرای واضح و روشن و ایجاد وحدت ایده در محصولات کاملاً متفاوت یک شرکت واحد.
در بخش طراحی بسته‌بندی مهرزاد دیرین برای طراحی بسته‌بندی‌های محصولات غذایی آماده‌ی ب.آ، به خاطر ایجاد جذابیت بصری نسبت به محصول، استفاده بسیار به‌ ‌جا از عکس محصول و ترکیبات رنگی زمینه، و دسته‌‌بندی و وضوح اطلاعات برای مصرف‌کننده بالقوه.
در بخش طراحی بروشور و کاتالوگ، جایزه سرو نقره‌ای به ایمان راد به خاطر تازگی و تنوع درعین حال وحدت طراحی ۶ بروشور نمایشگاه برای ۶ هنرمند اهدا می‌شود. طراحی جلد بروشورها مبین کاراکتر واحد گالری نمایش‌دهنده بوده ولی قابلیت نمایش آثار هنرمندان مختلف را در خود دارد. تنظیم صفحات داخلی خلاقانه و اجزای آنها منسجم‌اند.
در بخش طراحی الکترونیک، بهراد جوانبخت برای استفاده نو و خلاقانه و به‌جا از امکان حالت کشیده در خط فارسی در یک گرافیک متحرک. نسبت‌ها و زمان‌بندی این تیتراژ بسیار حرفه‌ا‌‌‌ی و ما را مثل اغلب تیتراژهای ایرانی با مکث‌‌های اضافی و طولانی بودن بی‌جهت خسته نمی‌کند.
در بخش سایر آثار طراحی گرافیک، تندیس سرو نقره‌ای به نغمه فلورذبیحی برای استفادۀ ظریف و به‌ ‌جا از علامت پاز کامپیوتر که شباهت به واحدهای معماری نیز دارد و گسترده کردن به جای این علامت در معماری داخلی این دفتر معماری تقدیم می‌شود.
فرشید مثقالی خاطر نشان کرد: امسال جایزه مخصوصی برای یک سفارش‌دهنده که توانسته باشد امکاناتی به طراحان گرافیک بدهد تا طراحان بتوانند در زمینه موضوعی خود طراحی‌های خلاقانه و درست انجام دهند در نظر گرفته ایم. با ملاحظه‌ی مجموعه‌ی فعالیت‌ها، هیات داوران، امسال جایزه خود را در این زمینه به نشرچشمه و مدیر آن حسن کیائیان به خاطر انتخاب طراحان و ایجاد امکان برای ایشان که به نتایج قابل توجهی منتهی شده، تقدیم می‌کند. امیدواریم این جایزه بتواند در آینده مشوقی برای سفارش‌دهندگان در همه‌ی زمینه‌های گرافیک باشد.
جایزه ویژه‌ی هیات داوران به صورت دیپلم افتخار به آقایان مسعود سپهر و پدرام حربی به خاطر طراحی هویت بصری جامع علائم و نشانه‌های مترو تهران، به دلیل عرضه‌ی یک استاندارد فکر شده و صحیح، که می تواند راهنمای هر نوع فعالیت مشابه در ایران باشد، تقدیم می‌شود.
حسن کیائیان مدیر نشر چشمه و رئیس سابق اتحادیه ناشران و کتاب فروشان تهران هنگام دریافت جایزه سفارش دهنده‌ی برگزیده اظهار داشت: «دلم نیامد الان هم تشکر نکنم از زحماتی که دوستان کشیدند و به سهم خودم سپاسگذار این همه محبت هستم. شاید اجازه داشته باشم از طرف بقیه ناشران با توجه به ارتباطی که بین دوستان با طراحان نسل قدیم و جدید و بدهی زیادی که در عالم کتاب به این زحمت‌کشان هنری و هنرمند این مملکت داریم، این اظهار لطف را به حساب کل نشر این مملکت بگذارم. خدمت همه‌ی برگزیدگان این نمایشگاه و در آخر به خاطر برگزاری مستقل این نمایشگاه به همه تبریک عرض می کنم. انشاء الله همیشه موفق باشید.»

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ دوشنبه ۲۴ آبان


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: