نژده هوانسیان در خانه هنرمندان مطرح کرد:
ترجمه اشتباه دیزاین در ایران


اخبارچاپ: دیزاین در ایران به اشتباه طراحی معنی می‌شود؛ حال آنکه طراحی تنها ابزاری است در دست دیزاینر تا ایده‌های خود را عملی نماید.

اخبارچاپ: دیزاین یا طراحی؟ مسئله این است ...، موضوع سخنرانی نژده هوانسیان در خانه هنرمندان بود. مهورهای اصلی این سخنرانی را نگاهی اجمالی به «تفكر دیزاین» و افق‌‌های جدید پیش روی حرفه‌ی دیزاین، تشکیل دادند.
در این سخنرانی نژده هوانسیان اظهار داشت: «دیزاین در ایران به اشتباه طراحی معنی می‌شود؛ حال آنکه طراحی تنها ابزاری است در دست دیزاینر تا ایده‌های خود را عملی نماید.»
وی افزود: «تفاوت دیزاین و طراحی در آنجاست که دیزاین را نمی توان طراحی و هنر محسوب کرد زیرا محک سنجش آن با هنر و دیگر تخصص ها متفاوت است؛ دیزاین یک فرایند است و نه اتفاق، در طراحی خروجی باید قابل تصور باشد اما در دیزاین تصور کردن مطرح نیست بلکه باید اثر قابل تولید باشد.»
تنها عضو ایرانی انستیتوی مدیریت دیزاین بوستون تصریح کرد: «در حال حاضر جایزه DBA معتبرترین جایزه در بریتانیا است که توسط انجمن بیزینس دیزاین بریتانیا به دیزاینرها اعطاء می‌شود. زمانی که اثری جایزه DBA را دریافت می‌کند هم از لحاظ دیزاین عالی عمل کرده است و هم به هدف خود رسیده است؛ یک بسته‌بندی اگر به آن صنعت کمک نکرده باشد هر چقدر هم که اثر عالی باشد اما به هدف دیزاین که همان جذب مخاطب است دسترسی نداشته باشد؛ ارزشمند نیست.»
خلاصه‌ای از این سخنرانی بدین شرح است: با آغاز هزاره‌‌ى سوم میلادى، پشت سر گذاشتن عصر صنعتى و ورود به عصر فراصنعتى (اطلاعاتى)، حرفه‌‌ى دیزاین نیز كه قرن بسیار پربارى را پشت سر گذاشته بود به مرحله‌‌ى كاملاً جدیدى از فرآیند تكاملی‌‌اش گام نهاد. در این مرحله‌‌ى جدید، برخلاف باور سنتى حاكم در طى قرن بیستم كه در آن نتیجه‌ى كار و اثر نهایى دیزاینر همه‌ى توجه‌ها را به خود جلب می‌نمود، اكنون فرآیند و روند رسیدن به آن خروجى اهمیت ویژه‌اى پیدا می‌‌كند. بدین ترتیب، دیگر تعریف دیزاین صرفا در محدوده‌‌ى خروجی‌‌هاى بصرى آن خلاصه نمی‌‌شود و گام به عرصه‌‌ا‌ى فراتر گذاشته است.
«تفكر دیزاین» اصطلاحى است كه در دهه‌ى اخیر و براى بیان روش تفكرى فرد دیزاینر در مواجهه با صورت مسئله‌هاى گوناگون و ارائه‌‌ى راه حل‌‌هاى نوآور براى آن‌ها به كار می‌رود؛ روش تفكرى و منشى كه به اعتقاد بسیارى از صاحب نظران مطرح دنیاى امروز قادر است براى بسیارى از «مشكلات پیچیده‌ى» اجتماعى، فرهنگى، اقتصادى، محیط زیستى و تجارى موجود راه حل‌‌هایى كارآمد ارائه نماید. اهمیت «تفكر دیزاین» به جایگاهى ارتقأ پیدا كرده است كه امروزه مطرح‌ترین مدارس بیزنس دنیا، به روش‌‌هاى گوناگون، درصدد هستند دانشجویان خود (متخصصان آینده‌‌ى عرصه‌‌ى بیزنس) را با مبانى تفكرى دیزاینرها آشنا نمایند.
نژده هوانسیان استراتژیست دیزاین، برند و نوآوری است. وی اولین دانش آموخته ی ایرانی در تخصص نوپای «مدیریت دیزاین» و تنها عضو ایرانی انستیتوی مدیریت دیزاین (Design Management Institute - DMI) بوستون است.
هوانسیان فعالیت حرفه‌‌ای دیزاین را از سال‌های تحصیلات اولیه‌‌ی دانشگاهی در عرصه‌ی دیزاین صنعتی (design industrial) آغاز نمود. فعالیت حرفه‌‌ای ده ساله در ایران و ارمنستان او را به تدریج به سوی مدیریت دیزاین و برندسازی سوق داد و باعث شد تا تحصیلات، فعالیت‌ها و مطالعات آتی خود را در این راستا متمركز نماید.
كسب بورس تحصیلات تكمیلی از سوی دانشگاه برونل (Brunel University) لندن فرصتی شد برای آشنایی، كسب تجربه و همكاری با صاحب‌نظران بین‌‌المللی مدیریت دیزاین و برندسازی و نیز شركت‌های بین‌‌ا‌لمللی مشاور این عرصه‌‌ها در یكی از پایتخت‌‌های بین‌‌المللی این حرفه. این تجربه‌ی بس ارزشمند او را مصمم ساخت تا با بازگشت به ایران، تلاش‌‌های خود را بر روی معرفی و هدایت علمی و حرفه‌‌ای مقوله‌‌ی مدیریت دیزاین و برندسازی متمركز كند.
وی در حال حاضر در عرصه‌‌ی تبلیغات و ارتباطات بازاریابی، در سمت مدیر برنامه‌‌ریزی استراتژیك و برندسازی مشغول فعالیت می‌باشد. همچنین در دوره‌‌ی آموزش پیوسته‌‌ی «مدیریت تبلیغات» آموزشگاه «ویژه» به عنوان عضو شورای سیاست‌گذاری دوره و مدرس واحد «ارتباطات برند» فعال است.
كتاب مرجع «دیزاین و مدیریت آن» اخیراً با ترجمه‌‌ی او به زبان فارسی منتشر شده است.
بعد از سخنرانی نژده هوانسیان نمایش فیلم معرفى طراحان گرافیك برجسته‌ى جهان در سالن بتهون خانه هنرمندان انجام گرفت.
مدعوین در این فیلم با طراحانى چون میلتون گلیزر، استفان زاگ مایستر، پائولا شر، جیمز ویكتور، دیویدكارسون و همچنین استودیوى طراحى گرافیك پنتاگرام و نحوه‌‌ى كار آنها آشنا شدند. این فیلم به همت انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران تهیه شده بود.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ چهارشنبه ۱۹ آبان


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: