شصت و دومین نمایشگاه بین‌المللی كتاب و فرانكفورت
فرصتی برای اهالی فرهنگ؛ نمایندگان ایران كجایند ؟


ستاد خبری نمایشگاه كتاب فرانكفورت آلمان: از 6 تا 10 اكتبر سال 2010 میلادی (14 تا 18 مهر ماه سال 1389شمسی )،‌شصدو دومین دوره نمایشگاه بین‌المللی كتاب فرانكفورت برگزار می‌شود

به گزارش اخبار چاپ و به نقل از ستاد خبری نمایشگاه بین‌المللی كتاب فرانكفورت آلمان: از 6 تا 10 اكتبر سال 2010 میلادی (14 تا 18 مهر ماه سال 1389شمسی )،‌شصت و دومین دوره نمایشگاه بین‌المللی كتاب فرانكفورت برگزار می‌شود. هر ساله در اوائل اكتبر و همزمان با شروع سرمای نیمه دوم سال، شهر فرانكفورت آلمان میزبان بزرگ‌ترین و مهم‌ترین رویداد نمایشگاهی و فرهنگی در عرصه كتاب و محصولات فرهنگی است. در این نمایشگاه تعداد كثیری از ناشران، نویسندگان، فروشندگان كتاب، آژانس‌های پخش كتاب، ‌تهیه‌كنندگان فیلم و... از سراسر دنیا حاضر شده و اتفاقی بدیع و تولد فرهنگی تازه‌ای را رقم می‌زنند.
بدون تردید نمایشگاه كتاب فرانكفورت را می‌توان عظیم‌ترین و مهم‌ترین بازار كتاب در ابعاد بین‌المللی و جهانی دانست. نمایشگاهی كه بازار بی‌نظیری برای كتاب، مجوز نشر، رسانه و... ایجاد می‌نماید . آمار‌ها نشان می‌دهد این نمایشگاه بیش از 7300 غرفه‌گذار از 100 كشور را در خود جای می‌دهد . علاوه بر این پیش‌ بینی می‌شود 299 هزار  بازدیدكننده در شصت و دومین نمایشگاه بین‌المللی كتاب فرانكفورت حضور یابند .

كشور آلمان علاوه بر رشد اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی چشم‌گیر در سال‌های سخت پس از جنگ جهانی دوم، ‌موفق شده است با گذشت50 سال، ‌تبدیل به الگویی قابل استفاده و ارزنده در حوزه‌های گوناگون گردد. یكی از اقدامات تخصصی و قابل اعتنای ژرمن‌ها، مربوط به صنعت نمایشگاهی است. در حال حاضر سالانه بیش از 23 نمایشگاه تخصصی، ‌صنعتی، اجتماعی و فرهنگی در شهرهای مختلف كشور آلمان و در ابعاد بین‌المللی و جهانی برگزار می‌شود. نحوه تقسیم‌بندی،‌ رعایت استانداردهای نمایشگاهی،‌ شناخت گروه هدف و بازار مخاطبین،‌ مدیریت تخصصی و استفاده بهینه از منابع موجود سبب شده است، ‌هر یك از این نمایشگاه‌های بیست و سه گانه تبدیل به یكی از بهترین‌های نمایشگاهی در حوزه‌های مرتبط گردند. در بعضی از زمینه‌ها بی هیچ اغراق و بزرگ‌نمایی ، نمایشگاه‌های كشور آلمان با فاصله‌ای بسیار، بهترین هستند؛ نمایشگاه‌های بی‌نظیر چاپ و بسته بندی دوسلفدورف آلمان (دروپا)، كه هر چهار سال یكبار برگزار می‌شود و نمایشگاه كتاب فرانكفورت، ‌از آن جمله‌اند.
بدیهی است اقدامات برگزارکنندگان این نمایشگاه می‌‌‌‌تواند به استانداردسازی نمایشگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های تخصصی کمک شایان توجهی داشته باشد. مجموع تصمیم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های برگزارکنندگان نمایشگاه کتاب فرانکورت موجب شده است ناشران بسیاری در این رویداد حضوری فعال داشته باشند. شعارهای شصت و دومین دوره عبارتند از، گسترش کسب و کار، توسعه شبکه مشتریان، ساختن پلی به سوی آینده و کشف‌‌‌‌‌‌‌‌های جدید در مفهوم نشر دیجیتال.
شصت و دومین دوره نمایشگاه بین‌‌‌‌‌‌‌المللی کتاب فرانکورت را 10 هزار خبرنگار پوشش خبری می‌‌دهند . برگزارکنندگان پاویون مخصوص و امکانات مورد نیاز را در اختیار خبرنگاران قرار می‌‌‌‌‌‌‌‌دهند .
این نمایشگاه بخش‌های جنبی فراوانی دارد. از آن جمله می‌‌‌‌‌‌توان به بخش مهمان ویژه اشاره کرد. در این بخش از سفیران فرهنگی یک کشور دعوت می‌‌‌‌‌‌شود تا مناسبات فرهنگی آن کشور را به طورکامل برای استفاده بازدیدکنندگان عرضه نمایند. برای تحقق این مسئله سمینارها، همایش‌‌‌ها و... مختلفی نیز در محل نمایشگاه برگزار می‌‌‌‌‌‌‌شود .
گفتنی است میهمان ویژه شصت و دومین نمایشگاه فرانکفورت، کشور آرژانتین است. آرژانتین سومین کشوری است که از منطقه‌‌‌‌‌‌ی آمریکای لاتین به عنوان میهمان ویژه به این نمایشگاه دعوت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. پیش از این و در سال 1922 کشور مکزیک و در سال 1994 کشور برزیل به عنوان میهمان ویژه حضور داشتند. جورگن برس مدیر نمایشگاه کتاب فرانکفورت، ظرفیت ادبی آرژانتین را دلیل اصلی این دعوت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌داند. وی در این مورد گفته است، کشورهای آمریکای لاتین از ادبیات، فرهنگ و ظرفیت‌‌‌‌‌‌‌‌‌های ادبی بی‌‌‌‌‌‌‌نظیری برخوردارند. همین امر موجب شده است ادبیات این کشورها جایگاه خاصی در جهان داشته باشد. به دلیل وسعت این ظرفیت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و سطح توانمندی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ فرهنگی آرژانتین، از این کشور دعوت شده تا میهمان ویژه نمایشگاه شصت و دوم باشند.
گفتنی است سال 2010 مصادف یا سالگرد 200 سالگی استقلال آرژانتین نیز هست. نمایشگاه کتاب فرانکورت فرصت مناسبی است تا کشورها و جوامع مختلف ارتباط و تعامل فرهنگی سازنده‌‌‌‌‌‌‌‌ای را با یکدیگر ایجاد نمایند.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ پنج شنبه ۱ مهر


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: