اولین روز سمینار پرینت پرموشن


اولین روز سمینار پرینت پرموشن (وابسته به انجمن سازندگان تجهیزات و ماشین آلات چاپ و كاغذ آلمان در فدراسیون مهندسین آلمان) در تاریخ سه شنبه 5مردادماه سال جاری مصادف با 27july 2010 در شركت افست برگزار شد.
در این سمینار كه برگزار كننده اصلی آن انجمن حمایت از توسعه صنعت چاپ بود،ماركوس هرینگ رئیس اتحادیه سازندگان  ماشین آلات چاپ آلمان، یورگن سیدل مدرس چاپ، توماس شوبرت مدرس پیش از چاپ و گروهی از مدرسین صنعت چاپ  ایران،مدیران چاپخانه و اعضای هیات مدیره اتحادی ههای صنعت چاپ كشور(لیتوگرافان ،صحافان و چاپخان هداران) حضور داشتند. 
 
 
 در ابتدای این سمینار ماركوس هرینگ رئیس اتحادیه سازندگان ماشین آلات آلمان پیرامون ساختار برنامه ریزی صنعت چاپ در  كشورهای اروپایی اظهار داشت: در حدود 80 درصد از چاپخانه های موجود در آلمان به صورت كمپانی های كوچك در خدمت  صنعت چاپ هستند. زیرا هر ماشینی با توجه به ماهیت خود  قابلیت دیجیتال  و حجم بالای عملكرد در خدمت  چاپخان هدارا نمی باشد. در این صورت دیگر نیازی به نیروی انسانی كثیر نیست و ماشین آلات  این كار را انجام می دهند. با چنین وضعیت دیگر كمتر شاهد چاپخان ههایی با مساحت بسیار  و نیروی انسانی كثیر خواهیم بود.
 وی در ادامه تصریح كرد: رعایت موضوعاتی كه باعث ارتقای سطح كیفی و كمی صنعت چاپ  هر كشوری می شود، شامل استانداردسازی مناسب در بخش بسته بندی است در این جا باید  توجه داشت كه موضوع مهم ظاهر بسته نیست، بلكه مواد اولیه ای می باشد كه برای نگهداری  محصول مورد استفاده قرار می گیرد. توجه به این امر بسیار ضروری است.
 
 ماركوس هرینگ در ادامه به دو موضوع دیگری كه باعث ارتقای كیفیت صنعت چاپ می شود  اشاره كرد و گفت: چاپ دیجیتال و استفاده بهینه از كاغذهای باطله موضوعاتی است كه از  دغدغ ههای روز دنیاست. در آمریكا و كشورهای اروپایی از ابعاد گوناگون به این موضوعات  توجه می كنند. به طوری كه در برنامه ریزی های خود این موضوع را نیز لحاظ می كند.
 
 وی یكی از مهم ترین دغدغه های اصلی چاپخانه داران را در بخش چاپ مطبوعات دانست و  خاطرنشان كرد: در مطبوعات اتلاف زمان، در انجام پروژه موجب تاخیر در تحویل به موقع و  در نظر گرفتن كیفیت و... می گردد.
 
 وی در پایان برگزاری دوره آموزشی پرینت پروموشن در ایران را فرصت مغتنمی جهت پیشرفت و رشد صنعت چاپ ایران دانست و  اظهار امیدواری كرد: تمام تلاش خود را انجام می دهیم تا اطلاعات كامل و جامعی را با توجه به نیازسنجی موجود در اختیار  مدرسین و چاپخان هداران ایرانی قرار دهیم.  
 
   پرداختن به بخش اجرایی و آشنایی به صورت عملی مهم ترین ویژگی دوره های آموزشی پرینت پرموشن 
 
 توماس شوبرت یكی دیگر از مدرسین از دوره كه در بخش پیش از چاپ تدریس می كند، در ادامه  این سمینار اظهار داشت: موسسه پرینت پرموشن دوره های آموزشی مختلفی را برای مدرسانی كه  به صورت فعال در شركت های كوچك كار می كنند در نظر گرفته است. در همین راستا برای  ترویج صنعت چاپ و صنایع وابسته دوره هایی تخصصی و پیشرفته را در نظر گرفتیم. تاكنون این  دور هها در بسیاری از كشورهای دنیا برگزار شده است.
 وی گفت: در این كلاس ها به صورت جامع به تشریح موضوعاتی از قبیل مراحل پیش از چاپ، گردش كارPDF ، قابلیت تكرار رنگ، مدیریت رنگ و پلیت ستر پرداخته خواهد شد. 
 
 یورگن سیدل مدرس چاپ افست نیز در ابتدای این سمینار در سخنانی گفت: من مباحثی را  در خصوص استانداردسازی چاپ و راهكارهای ارتقاء كیفیت محصولات چاپی مطرح خواهم  كرد.
 وی در بخش دیگری از سخنان خود نسبت به برقراری ارتباط میان مدرسان صنعت چاپ  ایران و مدرسان پرینت پروموشن اظهار خوشبینی كرده و افزود: امیدوارم در این چند روز  بتوانم در قالب این ارتباط مستقیم، پاسخگوی سوالات شما بوده و در نتیجه به دستاوردهای  مطلوب علمی و تخصصی دست یابیم. در پایان امیدوارم كه این سمینار نتایج مطلوبی را در بر  داشته باشد.
 مؤسسه آموزشی پرینت پروموشن آلمان در نقاط مختلف دنیا  اعم از كشورهای توسعه یافته  یا در حال توسعه  دوره های آموزشی برگزار نموده  است.
 
 
توماس شوبرت و یورگن سیدل مدرسان مؤسسه آموزشی پرینت پروموشن آلمان تحلیل مشخصی از سطح اساتید حاضر در  سمینار نداشته و معتقد بودند كه حاضران در این دوره از سطوح مختلف علمی برخوردار هستند. شوبرت در این زمینه اظهار  داشت: با توجه به فضای كارگاه های آموزشی این دوره، نمی توانم تحلیل دقیق و جامعی از سطح علمی حاضرین در این سمینار ارائه  نمایم. زیرا من تنها می توانم در مورد اساتیدی اظهار نظر كنم كه به زبان انگلیسی تسلط داشته و می توانستند به این زبان صحبت  كنند. مشاركت تعدادی از اساتید در بحث هایی كه به زبان انگلیسی در جلسات صورت می گرفت بسیار مناسب و درخور توجه بود.  لذا با شناختی كه از سطح معلومات این عده به دست آوردم، آنان دانش قابل ملاحظه ای در بخش های مختلف صنعت چاپ دارند.
 
 
 سیدل نقطه نظرات شوبرت را تكمیل كرده و گفت: فضایی كه در  این سمینار وجود داشت، بسیار مثبت و ارزنده بود. زیرا رشد و  پیشرفت در مباحث آموزشی تنها در گرو همین اختلاف  سط حهاست. در این صورت افرادی كه توانایی شركت در مباحث و  موضوعات تخصصی و علمی مطرح در كلاس ها را ندارند، به  دیگرانی كه در كلاس ها فعالند رجوع كرده و از آن ها پیروی  می كنند.
 
 به طور طبیعی نمی توان انتظار داشت كه در هر دوره آموزشی  سطح معلومات و دانسته های كلیه شركت كنندگان یكسان  باشد. این سطح ها متغیر بوده و همین امر سبب رشد و  پیشرفت می شود. البته در این دوره تعدادی از  شركت كنندگان آشنایی بسیار مناسبی با ماشین آلات و  تجهیزات به روز صنعت چاپ در سطح بین المللی داشتند. این  موضوع نشان می دهد، افراد فوق علاوه بر تدریس در مراكز  آموزشی، فعالیت های دیگری نیز در زمینه اجرایی صنعت چاپ  دارند.
  اساتید آلمانی سمینار آموزشی پرینت پروموشن، علاقه مندی  جهت یادگیری و انگیزه آموختن را ویژگی منحصربفرد اساتید  حاضر در این دوره م یدانند. سیدل با ابراز تعجب از شدت این  علاق همندی اذعان كرد: مؤسسه آموزشی پرینت پروموشن  دوره های آموزشی و تخصصی مختلفی را در نقاط گوناگون و  كشورهای متعدد دنیا برگزار م ینماید؛ كشورهای توسعه یافته  و پیشرفته، كشورهای در حال توسعه و حتی كشورهای جهان  سوم، دوره های متعددی را از طریق مؤسسه پرینت پروموشن  در كشورهای خود  در سطوح مختلف  برگزار می نمایند.  لیكن شدت علاقه مندی و انگیزه ی ایرانیان در هیچ یك از كشورهایی كه تاكنون دوره های آموزشی برگزار كرده ایم وجود نداشته  است.
 
  من به یاد ندارم كه در هیچ كشوری شاهد این همه شور و  اشتیاق برای یادگیری  آن هم توسط اساتید و مدرسان  دانشگاه  وجود داشته باشد. این موضوع باعث شگفتی  بسیار نزد من شد.
 
 
 شوبرت در این زمینه ادامه داد: شدت علاق همندی اساتید حاضر  در دوره به حدی زیاد بود كه در برخی مواقع مشكلاتی را ایجاد  می كرد. از طرفی همگی حاضران در جلسه ایرانی بوده و به زبان  فارسی صحبت می كردند و از طرف دیگر، علاقه مندی زیادی  نسبت مباحث مطرح در جلسات داشتند؛ لذا در بعضی مواقع  بدون در نظر گرفتن حضور استادی آلمانی در جلسه، كلیه  موضوعات را با زبان فارسی مطرح كرده و با یكدیگر بحث و  تبادل نظر م یكردند. این موضوع باعث عدم استفاده بهینه از  زمان م یشد.
  البته علیرغم این مشكل، علاقه مندی اساتید ایرانی سمینار پرینت پروموشن، موجب شد به هیچوجه احساس خستگی و كسالت  نداشته باشیم. امروز نیز با اشتیاق این دوره را به پایان رساندیم.
 
 متخصصان آموزش پیش از چاپ و چاپ مؤسسه پرینت پروموشن،  معتقدند در این سمینار به اهدافی بسیار بالاتر از اهداف و برنام هریز یهای  اولیه دست یافته اند. به گونه ای كه شوبرت با اظهارنظری غیرمنتظره و  عجیب م یگوید: در این سمینار به بیش از 105 % از اهداف اولیه خود  دست یافته ایم.
 
  وی در توضیح این تحلیل آماری بیان داشت: نتایج آموزشی به دست آمده در این سمینار به دو علت بیش از اهداف اولیه مدرسان  و برنام هریز یهای ابتدایی مؤسسه پرینت پروموشن بود. نخست علاق همندی كلیه اساتید حاضر در كلا سها و توانای یهای بسیار قابل  توجه بعضی از آن ها و دوم، تعداد و كیفیت تجهیزات و ماشین آلات موجود در شركت افست.
 
 به این دو دلیل ما توانستیم به چیزی بیش از اهداف اولیه  خود دست پیدا كنیم. به عنوان نمونه، مراحل pdf سازی در  طرح درس، پیش از چاپ این دوره نبود. اما چون اساتید در  جلسات متعدد علاقه مندی نشان داده و متوجه شدم كه  توانایی درك مسائل مطرح در آن را دارند، تصمیم گرفتم این  بخش را نیز به طرح درس اضافه نمایم.
 
 سیدل در ادامه این تحلیل تصریح كرد: موضوعاتی در بخش چاپ نیز وجود داشت كه در طرح درس من نبود. لیكن علاقه مندی  حاضرین و توانایی ماشین آلات موجب شد تا این موضوعات نیز در سمینار مطرح شود. به گونه ای كه من تصور می كردم در روز دوم  سمینار و هنگام استفاده از ماشین آلات چاپ دچار مشكلات عمده ای شوم. لیكن با مشاهده ماشین آلات موجود شگفت زده شدم.
 
 برای من باورپذیر نبود كه چنین ماشین آلاتی در كشور ایران وجود داشته باشد. حال آنكه هنوز بسیاری از چاپخانه های كشور  آلمان از این تجهیزات استفاده نمی كنند. موضوع دیگر توانایی استادكاران و كاربران این ماشین آلات بود. آنان نیز استادكارانی  حقیقی بودند و می توانستند نهایت بهره برداری از ماشین آلات خود داشته باشند. 
 این دو استاد آلمانی در مجموع عنوان كردند كه با خاطره ای خوش از ایران خارج می شوند. و امیدوارند كه بتوانند در فرصت های  آتی به ایران سفر كرده و دوره های تكمیلی را دایر نمایند.
 
منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ چهارشنبه ۲۴ شهريور
نسخه چاپی نسخه چاپی       ارسال به دوست ارسال به دوست

تاریخ انتشار:۱۳۸۹ بيست و چهارم شهريورکلیدها : سمینار پرينت پرموشن


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: