تالار وحدت میزبان اهالی صنعت چاپ
جشنواره ملی صنعت چاپ برگزار شد


دهمین جشنواره روز ملی صنعت چاپ یکشنبه 14 شهریورماه در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش اخبار چاپ دهمین جشنواره روز ملی صنعت چاپ یکشنبه 14 شهریورماه در تالار وحدت برگزار شد. این برنامه با حضور سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، بهمن دری معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، کرمانشاهی معاونت کمک‌های تجاری سازمان توسعه تجارت، یوسف افراش سرپرست دفتر امور چاپ، نمایندگان مجلس و جمعی از دست‌اندرکاران و پیشکسوتان صنعت چاپ ایران برگزار شد.
در ابتدای این برنامه، بهمن دری در خصوص برخی از مشکلاتی که گربان‌گیر دست‌‌‌‌اندرکاران صنعت چاپ است، به ایراد سخنانی پرداخته و امیدواری‌هایی را نسبت به ایجاد تعامل با اتحادیه‌ها و تشکل‌های غیردولتی صنعت چاپ کشور ابراز کرده و درخصوص تلاش بی‌وقفه خود و همکارانش به منظور رفع بسیاری از مشکلات موجود فعالان و دست‌اندرکاران صنعت چاپ کشور قول مساعد داد.
در ادامه سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیرامون روز صنعت چاپ و مشکلاتی که مانع از ایجاد بستری مطلوب در زمینه توسعه و پیشرفت کمی و کیفی صنعت چاپ خواهد شد، گفت: مشكلات چاپ، كاغذ، حق‌الزحمه مولفین، عدم بازگشت سرمایه و بازدهی اقتصادی، فرسوده بودن ماشین‌آلات چاپ، كمبود نیروی متخصص و كارآمد، خروج ارز از کشور و... از جمله مسائل و مشکلات این صنعت است كه برای رفع این موانع به هم فكری صاحب‌نظران صنعت چاپ و دولت نیازمندیم.
وی علاوه بر بیان تاریخچه‌ای از صنعت چاپ در خصوص راهکارهایی که به منظور برون‌رفت از مشکلات و معضلات موجود در این صنعت، گفت: اگرچه بسیاری از مشکلات این صنعت شناسایی شده اما وزارت ارشاد تلاش خود را انجام می‌‌‌‌دهد تا با مطالعات و تحقیقات علمی بسیاری از مشکلات را مرتفع کند علاوه برآنکه در پژوهشگاه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مقرراتی که نیاز به اصلاح دارد می‌پردازیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان سخنرانی خود تصریح کرد: اتفاقی که در انتظار آن هستیم، ارتباط و تعامل مناسب صنف چاپ با وزارت ارشاد است همانگونه که بسیاری از صنف‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های دیگر به این تعامل پرداخته‌‌‌‌‌اند و از این طریق بسیاری از مشکلاتشان مرتفع شده است.

• صنعت چاپ؛ فراصنعتی در ارتباط با صنایع دیگر

کرمانشاهی معاونت کمک‌های تجاری سازمان توسعه تجارت در ادامه برنامه با نامیدن صنعت چاپ به فراصنعتی که با همه صنعت‌‌‌‌‌‌‌‌‌های درگیر است تصریح کرد:نشر دانایی سبب‌‌‌‌‌ساز رشد و شکوفایی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خواهد شد، در مقابل این فراصنعت نیازمند تدوین ضوابط و آیین‌نامه و قوانین مناسب است.
وی گفت: چاپ در حوزه بسته‌بندی ـ که یکی از مهم‌ترین بخش‌های آن می‌باشد ـ نیازمند حمایت‌‌های دولتی است در همین راستا بخشی به عنوان طراحی و مشاوره بسته‌‌بندی در سازمان توسعه و تجارت راه‌‌‌‌‌‌‌اندازی شده است. و در برنامه خود به حمایت از بخش‌های جشنواره‌های تخصصی، بسته‌بندی صادرات در قالب مشوق‌های مستقیم و غیر مستقیم، پذیرش هیات‌های خارجی و آموزش دوره‌‌‌‌های تخصصی بازاریابی اقتصادی و فرهنگی و....می‌‌‌‌پردازد.
در این انتهای این مراسم پنج نفر از پیشكسوتان صنعت چاپ كشور همزمان با روز ملی صنعت چاپ به پاس زحمات چند ساله خود مورد تقدیر و تشکر قرار گرفتند. به گزارش اخبار چاپ، حسین زینال‌زاده مدیر چاپخانه پویای تبریز و رئیس اتحادیه چاپخانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌داران تبریز، سیدعلی مدنی مدیر لیتوگرافی تهران‌گراور، ناصر كلاری مدیر چاپخانه تواضع، محمدجواد دلشاد اقدم مدیر صحافی دلشاد و چاپخانه فردوسی و عباس رحیمی یگانه صاحب چاپخانه گلچین عصر در این مراسم با اهدای لوح تقدیر، تندیس و جوایز نفیسی مورد تجلیل قرار گرفتند

• نخــستیـن پوستـر مصــحف شریـف رونـمایی شـد

همچنین در این مراسم پوستر اولین دوره مسابقه چاپ مصحف شریف رونمایی شد. این پوستر از نظر هنری اثری منحصر به ‌فرد و به گفته متصدیان امر 11 كار چاپی بر روی آن انجام شده است، خطاطی آن به عهده استاد «عبدالصمد حاج صمدی» و تذهیب آن نیز كاری از بانوی هنرمند استاد «مهین‌دخت سالك مهدوی» است.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ سه شنبه ۱۶ شهريور


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: