نمایشگاه پوسترهای تایپوگرافی با عنوان "فقط حروف"، در حال برگزاری است
رقابت پوسترهای تایپوگرافی و مصور


نمایشگاه پوستر‌های تایپو‌گرافی به عنوان بستری برای ارئه تجربیات و پژوهش‌های تایپوگرافیک محسوب می‌شود و اعلام ‌این موضوع که پوسترهای تایپوگرافی قادر به رقابت با پوسترهای مصور خواهند بود.

به گزارش اخبار چاپ نمایشگاه پوسترهای تایپوگرافی با عنوان "فقط حروف"، از 10تا 19 شهریور از اول سپتامبر الی 10 دسامبر ۲۰۱۰ در زوریخ سوئیس برگزار می‌شود. این نمایشگاه با تمرکز بر پوسترهایی که منحصرا با حروف و متن طراحی شده‌اند، جلوه‌های بصری جذاب و شیوای پوسترهای تایپوگرافی لاتین را از سال ۱۹۶۵ تاکنون به نمایش گذاشته است. هدف از برگزاری این نمایشگاه اثبات این امر است که پوستر همچنان کاربرد خود را به عنوان بستری برای تجربیات و پژوهش‌های تایپوگرافیک حفظ کرده و پوسترهای تایپوگرافی قابلیت رقابت با پوسترهای مصور را خواهند داشت.

تاریخچه پوسترهای تایپو‌گرافی
این سبک پوسترهای تایپوگرافی که در واقع نقش اعلان عمومی را بازی می‌کنند از زمان اختراع چاپ کتاب رواج پیدا کردند. این در حالی است که پیشینه پوسترهای مصور و مدرن امروزی تنها به اواخر سده 19 میلادی و به‌واسطه امکاناتی که چاپ سنگی در ابعاد بزرگ فراهم نموده بود باز می‌گردد. در پوسترهای مصور اولیه نوشتار و حروف نقش تبعی و فرعی داشتند. اطلاعات متنی که یکی از اجزای مورد نیاز پوستر بود به تصویر الحاق می‌شد اما به عنوان یکی از عناصر سازنده و اصلی ترکیب‌بندی کلی پوستر بشمار نمی‌رفت.
هرچند در حدود سال‌های ۱۹۱۵، نوشتار و متن به عنوان یک عنصر مستقل طراحی شناخته و پذیرفته شد. این زمان، نخستین دوره اوج پوسترهای تایپوگرافی آغاز می‌شود. در این دوره کاربرد منطقی نوشتار، از طریق طیف وسیعی از اندازه‌های مختلف فونت، تایپ فیس‌ها و رنگهای متنوع و همچنین کارکرد دقیق خط زمینه حیات دوباره می‌یابد؛ و خوانا بودن پیام پوستر دغدغه اصلی طراح شمرده می‌شود.
در سالهای آغازین دهه 60، طراحان جوان با ارائه گونه‌ای دیگر از تجربیات تایپوگرافیک برونگرایانه، پرحرارت و نوآورانه خود در جهت عکس سبک پوستر تایپوگرافی ژرمن- آنگلوساکسون پیشرفت نمودند. زبان، اینک به شکلی فیگوراتیو استفاده می‌شد. همچنان که کلمات شکل گرفته و فضای پوستر را دربرمی‌گرفتند و حروف متحرک و پویا به مایه اصلی طراحی برای یک بازی جذاب و خیره کننده با فرم‌ها تبدیل می‌شدند.
ضوابط و معیارهای خوانایی دست کم طیف متنوعی از مفاهیم پوستر را به عنوان یک وسیله ارتباطی منعکس می‌کنند. پیشرفتهای صنعتی و فنی در حیطه طراحی و چاپ – از چاپ کتب با چوب و یا حروف سربی تا چاپ سنگی، و بعدها تا تصویرگذاری و حروف دیجیتال – نیز نقش بسزایی در این تاثیرگذاری بصری داشته اند.
پوستر تایپو گرافی معاصر و مدرن نه تنها مجموعه‌ای از گرایشات متنوع را به نمایش می‌گذارد، بلکه به قطع گواه اداره ماهرانه طیف وسیعی از دستاوردهای گوناگون طراحی می‌باشد.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ يکشنبه ۱۴ شهريور


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: