نوآوری در ساخت کاغذ
کاغذ به جای لامپ ؛ کاغذ به جای دیسک


کاغذهایی طراحی شده است که با اتصال به برق و عبور جریان الکتریسیته بخش‌هایی از آن روشن شده و طرح‌‌‌های قابل توجهی را خلق می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. و در مقابل به تازگی دیسک‌هایی وارد بازار شده اند که از جنس کاغذ می‌باشند

به گزارش اخبار چاپ، ابزار نوری جدیدی از کاغذ ساخته شده است. این کاغذ به گونه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای طراحی شده است که با اتصال به برق و عبور جریان الکتریسیته بخش‌هایی از آن روشن شده و طرح‌‌‌های قابل توجهی را خلق می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. گفتنی است مبنای طراحی این کاغذ نوری جدید، بسیار ساده بوده و مبتنی بر برخی اصول طراحی گرافیک و قابلیت‌های ذرات نوری (فتون‌ها) ساخته شده است.
چندی پیش نیز دو کمپانی ژاپنی سونی و توپان پرینتینگ، دیسک نوری تازه‌ای را از جنس کاغذ ساخته و روانه بازار کرده بودند. مهندسان و دست‌اندرکاران طراحی این دیسک‌ها اعلام کردند که آن‌ها با نسل‌های فعلی و آتی دیسک‌ها (DVD) سازگار هستند. به گزارش اخبار چاپ و به نقل از خبرگزاری رویترز، در ترکیب دیسک‌های نوری جدید 51 درصد کاغذ به کار رفته است. استفاده از کاغذ در ترکیب دیسک‌های مذکور از آن جهت حائز اهمیت است که در ساختار شیمیایی دیسک‌های پیشین از ترکیبات برگشت‌ناپذیر استفاده می‌شد؛ این موضوع سبب وارد آمدن خسارت به محیط زیست می‌گشت. لذاست که ساخت دیسک‌هایی با بهره‌گیری از کاغذ بسیار قابل توجه است.
به گفته مدیران سونی و توپان پرینتینگ، این دیسک‌ها همانند دیگر DVDها براساس فناوری اشعه آبی طراحی شده‌اند. از این رو، قادرند بیش از 5 برابر دیسک‌های نسل قبلی (CD) ذخیره اطلاعات نمایند. از دیگر قابلیت‌های دیسک‌های نوری جدید، قیمت پایین آن‌ها است. به علت استفاده از ترکیبات برگشت‌پذیر و ارزان بودن قیمت مواد اولیه تهیه این دیسک‌ها، قیمت تمام شده آن‌ها نسبت به نمونه‌های دیگر، بسیار پایین‌تر است.
دو نمونه فوق نشان می‌دهند صنعت کاغذسازی رشد و توسعه فراوانی در ابعاد بین‌المللی داشته است. توسعه وسیع این صنعت موجب شده است تا محصولاتی در دیگر صنایع نیز از ناحیه کاغذسازی تولید شود. باید ملاحظه کرد صنعت کاغذسازی در کشور ایران از چه جایگاه و اعتبار و سطحی برخوردار است! موضوعی که مسئولین و دست‌اندرکاران باید نسبت به آن پاسخ‌گو باشند.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ يکشنبه ۱۴ شهريور
نسخه چاپی نسخه چاپی       ارسال به دوست ارسال به دوست

تاریخ انتشار:۱۳۸۹ چهاردهم شهريورکلیدها : ابزار نوری کاغذ به جای لامپ


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: